Úskalí levných letenek

Čtení na: 4 min.

V posledních letech se objevila spousta webů, které se specializující na levné letenky. Samozřejmě je velmi lákavé ušetřit mnohdy až několik desítek procent, ale jaká jsou úskalí levných letenek? Podobně jako u slev v supermarketech, akce se většinou dělá na zboží, které by obchodník za normálních okolností měl problém prodat a nebo jde zkrátka jen o to, nalákat lidi do obchodu a nechat je pak utrácet za další zboží.

Kam a kdy?

Destinace

Prvním problémem je samotná destinace. Mnohdy zajímavá nabídka nás láká na místo, kam bychom se za normálních okolností určitě nevypravili. A to nemusí být nutně špatná věc. Jistě existují pěkná místa, která nejsou tak známá a stojí za návštěvu, ale může to dopadnout také tak, že přiletíte do města, kde není vůbec nic zajímavého. Nechtěl bych tady malovat Gretu na zeď, rozhodně nejsem nějaký ekologický aktivista, ale bezcílné létání zrovna ekologii nepomáhá. Ano, letecké spoje na trasách, které jsou “za pár korun”, jsou obvykle štědře dotované, a tak letadlo poletí ať už s vámi nebo bez vás.

Období

Letět třeba do Thajska, když je u nás léto, mi připadá jako naprostý nesmysl, přesto to mnoho lidí dělá. Nejenže by stačilo zůstat doma, či alespoň v Evropě, ale naopak v Thajsku vás v tu dobu čekají deště a ještě větší horko, takže opravdu nic extra příjemného.

Každá oblast na světa má své specifické klima. Nedá se sice na 100% předpovědět, že budete mít hezky, ale šance se značně zvyšuje, pokud si vyberete to správné období. A bohužel je to tak, že ceny letenek pro období s lepších počasím jsou logicky vyšší. Tady proto doporučím vybírat období přechodů, kdy je to pořád trochu sázka do loterie, ale letenky obvykle bývají levnější a hlavně také turistů bude stále docela málo.

Letiště

Cílové letiště

Levné letenky = levná letiště. Asi nejznámější je případ letiště Paříž – Beauvais, což vlastně není Paříž, ale město asi 85 kilometrů severně od Paříže. Kromě toho, že doprava do města vám zabere dost času a stojí dalších 20 EUR navíc, letiště samotné příliš komfortu neposkytuje. Podobné příklady: Girona občas inzerovaná jako Barcelona, Rygge – Oslo nebo třeba Charleroi – Brusel. Samozřejmě vždy je potřeba brát v úvahu účel cesty. Pokud letíte k moři na Costa Brava, tak pro vás samozřejmě může být Girona výhodnější než barcelonský El Prat.

Odletové letiště

Dost často se objevují levné letenky například z Mnichova či Budapešti, což je pořád přeci jen dojezdová vzdálenost. Horší už je to s městy jako Řím, Madrid nebo třeba Londýn. Například let do New Yorku za 4000 Kč z Madridu zní opravdu lákavě. Do toho dostanete informaci, že do Madridu se dá v klidu dostat za 1000 Kč s Ryanairem (samozřejmě mluvím o ceně za oba směry). Realita však nebývá tak růžová. Do Madridu letí jen 1 spoj denně. Je potřeba si nechat trochu času na přestup, protože pokud vám následný spoj uletí, je to jen vaše vlastní chyba. Takže ideálně letět i den předem a v Madridu přespat. Samozřejmě cena 1000 za zpáteční spoj je spíš věcí náhody, dost často bude jeden směr výrazně dražší, zejména pokud potřebujete přesná data odletů. V neposlední řadě ještě připočítáme příplatek za zavazadla a najednou se cenou můžeme dostat klidně někam k 10000 Kč, takže můžeme letět rovnou z Prahy a bez starostí navíc.

Výše uvedený příklad byl samozřejmě jen ilustrační, ale je potřeba si předem vše spočítat a brát v úvahu rizika spojená s tím, že máme dva na sobě nezávislé lety, takže to není klasický přestup, kde nám případně letecká společnost zajistí další spoj. Zkrátka je to risk.

Přestupové letiště

Když už tedy letíme s přestupem, tak je taky vhodné si vybírat. Pokud máme na přestup málo času, tak je otázka, jestli se to dá vůbec stihnout. Jsou letiště, kde se nebojím ani 50 minutového přestupu (třeba AMS) a naopak také ty, kde i 3 hodiny mohou být málo (třeba CDG). Vždy se tato informace dá docela snadno ověřit na internetu…

Pokud naopak mám na přestup více času, tak je dobré, aby tam bylo “co dělat”, případně aby bylo možné se nějak pohodlně a rychle dostat do města. Jako příklad uvedu přestup v Moskvě, kde se člověk bez víza ven nedostane a letiště ho přestane “bavit” po několika minutách.

Doba letu, čas příletu a odletu

Další důležitý faktor je, kolik času vlastně strávím na cestách. Asi každý z nás je nějakým způsobem omezený časem. A pokud sice najdu super levnou letenku, ale třeba s dvěma přestupy a celkovým časem letu přes 30 hodin a existuje alternativa přímým letem za 8 hodin, tak něco není správně. Každý další přestup ubírá dost času i vaší energie, a tak je dobré jich mít co možná nejméně. Nehledě na to, že navíc nějaký čas zabere vůbec se na letiště dostat, být tam s dostatečným předstihem atd., takže v konečném důsledku je to pro lidské tělo obrovská zátěž…

Občas si člověk až po nákupu letenky uvědomí, že například do Vídně na letiště se na opravdu brzký ranní let těžko dostává. Stejně tak může být problémem příliš pozdní přílet.

Letecká společnost

Poslední kapitolou je samotná letecká společnost. Pro krátké lety to obvykle moc neřeším a cokoliv do 2 hodin se dá přežít. Nicméně pro dlouhé lety už je dobré mít alespoň základní komfort v podobně jídla a pití v ceně letenky (schválně nepíši “zdarma”, protože samozřejmě si za to platíme tím, že je letenka dražší).

Ale není to jen o komfortu. Lepší společnosti méně často účtují extra poplatky za služby jako je třeba výběr sedadla, mají velkorysejší podmínky co se zavazadel týče a také je tam větší šance, že v případě jakýchkoliv problémů je s vámi budou řešit. Osobně doporučuji Qatar Airways, Emirates a KLM.

Závěr

Nákup letenky by neměl být souboj o nejnižší cenu, ale o rozumný kompromis kvality, ceny a všech výše zmíněných atributů. Méně někdy znamená více, a tak je lepší si občas jeden výlet odpustit a raději si ten příští více užít.

Napsat komentář