Podzimní dovolená v Čechách

Čtení na: 11 min.

Praha – Říp – Terezín – Karlovy Vary – Jáchymov – Jezeří

Letošní zářijový svátek jsme si prodloužili o další čtyři dny volna a využili jsme tak týden pěkného podzimního počasí k poznávání Prahy, Karlových Varů nebo Jáchymova. Okolnosti nás donutili k tomu, že jsme zvolili pěší výlety s přibližováním autem.

Dovolená nám začala v sobotu ráno, kdy jsme spíše v pozdních dopoledních hodinách vyrazili z Brna. Většinu cesty jsme absolvovali po dálnici, jejíž rekonstrukce byla těsně před volbami před dokončením. Prahou jsme projeli bez větších problémů a do městské části Lysolaje jsme dorazili okolo třetí odpoledne. Ubytování jsme měli zajištěné přes booking v klidné vilové oblasti. Po krátké aklimatizaci jsme vyrazili do víru velkoměsta.

Klasika v centru Prahy

Otestovali jsme pražskou MHD, která není zrovna levná, a vydali se po klasických turistických lákadlech jako je Staroměstské náměstí, Prašná brána, ulice Na Příkopě a Václavské náměstí. Předtím než jsme pokračovali přes Karlův most na Pražský hrad jsme si udělali pozdní obědovou přestávku u Betlémské kaple. Stejnojmenná restaurace se jevila jako nejvhodnější v poměru cena/výkon. Nicméně malá nabídka, pomalejší obsluha a jídlo, které nestálo za moc, nás vyvedla z omylu. Špatný dojem na závěr potvrdila neochota personálu platit kartou i přesto, že zde mají terminál. Závěr dne jsme si vychutnali pohledem na osvětlenou noční Prahu od Kyvadla na Letné.

Druhý den se nesl opět ve znamení Prahy. Tentokrát jsme však měli v plánu turisticky méně exponovaná místa. Pomocí MHD jsme dojeli na zastávku Sídliště Petřiny, odkud to byl jen kousek do obory Hvězda se zajímavým letohrádkem. Přímo u letohrádku se nachází příjemná kavárna, takže jsme využili možnost posezení s tradičním capuccinem a vychutnávali si sluneční paprsky.

Cibulka na Cibulce

Naším dalším cílem byla usedlost Cibulka v městské části Košíře. V rámci několika přestupů jsme vystoupili na zastávce Poštovka, odkud vedla pěkná cesta parkem až k usedlosti. Minuli jsme Čínský pavilon a vystoupali na vyhlídkovou věž. Někteří z nás se vyfotili na své ulici V Cibulkách a pomalu jsme se vydali směrem k O2 aréně. Náhodou jsme totiž zjistili, že zrovna dnes se hraje extraligové utkání Sparta vs. Kometa, které jsme si nemohli nechat ujít. Stadion byl poměrně zaplněný, ale kapacita nebyla zdaleka vyčerpaná. Atmosféru dvou největších rivalů jsme si užili, výhled na plochu jsme měli výborný. Zklamalo nás snad jen občerstvení. Staropramen 0,4 l za 55 Kč a nepoživatelnou kávu v místním bufetu nedoporučujeme.

Hurá na Říp

Další zastávkou na našem výletu byla pověstná hora Říp, kam jsme se tentokrát přiblížili autem. Zaparkovali jsme v obci Rovné za rozumných 50 Kč a vydali jsme se lipovou alejí vzhůru. Čekaly nás necelé 2 kilometry s převýšením 180 m, takže žádná horská turistika. Podobný nápad na výlet dnes mělo více lidí včetně různých dětských skupin, takže na vrcholu bylo poměrně živo. Rozhodli jsme se popojít ještě na Roudnickou vyhlídku a teprve potom se občerstvit na turistické chatě pod vrcholem. Svačinu jsme měli vlastní, takže jsme si dali jen kávu a poseděli venku na dřevěných lavicích. Chata má sice bohatou historii, nicméně ceny zde mají s vysokohorskou přirážkou. Zpátky jsme to vzali přes Pražskou vyhlídku a po poutní cestě Blaník – Říp. Čekala nás ještě zastávka v Roudnici nad Labem, kde jsme navštívili Kratochvílovu rozhlednu a prošli se po pobřeží Labe. Na úplný závěr dne jsme zastavili v Mělníku, abychom se podívali na soutok Vltavy a Labe.

Deprese v Terezíně

Poslední den, v rámci Středočeského kraje, jsme se vypravili do pevnosti Terezín. Bohatou historii pevnosti z dob rakousko-pruských válek přehlušilo dění za 2. sv. války, kdy pevnost sloužila nacistům. Nejzajímavější částí Terezína je Malá pevnost, která proslula jako věznice pražského gestapa. Kromě této pevnosti se ve městě nachází také muzeum ghetta nebo Magdeburská kasárna s památkou na vězněné umělce. Město samo o sobě nenabízí další zajímavosti a nenajde se tu ani moc příležitostí k občerstvení. My jsme zavítali do restaurace Atypik, kde jsme měli “štěstí” a objednali jsme si poslední nealko pivo. S jídlem už to bylo horší, k objednanému květáku už došla tatarka. Naštěstí byla poblíž útulná kavárna Azeret, kde jsme si alespoň spravili chuť dobrou kávou.

Památník Terezín

Kombinované vstupné (Malá pevnost + Muzeum ghetta + Magdeburská kasárna) vás vyjde na 220 Kč. Pokud však netvoříte skupinu 10 lidí a nemáte rezervaci, musíte prohlídku absolvovat bez průvodce. To by asi tak nevadilo, kdyby byly k dispozici nějaké popisky jednotlivých míst nebo alespoň tištěné materiály. Všimli jsme si, že někteří lidé měli nějaký leták, nicméně my jsme na pokladně dostali jen vstupenku.
Na prohlídku se doporučuje si vyhradit dostatek času, klidně celý den.
Oficiální stránky: https://www.pamatnik-terezin.cz/

Přesun do Karlových Varů

Další dva dny dovolené jsme strávili v Karlovarském kraji. Nejprve jsme si před příjezdem vyšlápli na známou zříceninu Andělská Hora, která se právě opravuje. Překvapila nás příjemná místní kavárna s knihovnou v budově obecního úřadu. Po výborné kávě a domácím koláči jsme pokračovali do našeho hotelu Spa Resortu Sanssouci ve Varech. V rámci ubytování nás čekaly výborné snídaně i večeře, velký bazén se saunou, ale především jsme měli možnost vyzkoušet lázeňské procedury. Karlovy Vary není nutné představovat, takže zmíníme především Karlovy Vary Region Card, kterou si lze koupit na různý počet dní a rozhodně se vyplatí. Využili jsme ji jak na různé vstupy, tak na cesty lanovkou k rozhledně Diana nebo vnitřní lanovkou k hotelu Imperial. Z navštívených míst se nám líbilo hlavně podzemí Vřídelní kolonády a exkurze do sklárny Moser. Vzhledem k tomu, že jsme na mapě objevili další objekt s názvem Cibulka, zajeli jsme se podívat ještě do obce Oloví, odkud jsme se prošli na poměrně novou rozhlednu ve tvaru cibulky.

Karlovy Vary Region Card

Zmíněná kartička, kterou si můžete koupit v Infocentru nebo i elektronicky a na nahrát do Google Pay či Apple Wallet, stojí 350 Kč ve své nejkratší, tedy 2-denní variantě. Existují samozřejmě i varianty na více dní a také pro rodiny s dětmi. Kromě MHD zdarma nabízí vstupy do vybraných muzeí, ale také třeba do lázní či bazénu. Jen je třeba počítat s tím, že pro jednotlivé prohlídky je často potřeba rezervace předem.
Oficiální stránky: https://karlovyvarycard.cz/cs

Na skok do Jáchymova

Cestou do 30 kilometrů vzdáleného Jáchymova jsme se ještě zastavili v Ostrově, ve kterém jsme si kromě náměstí prošli také zámecký park a dali si oběd u místních Vietnamců. Mimochodem, do spousty zdejších pamětihodností také platí zmíněná karlovarská kartička, nicméně na bližší průzkum nebyl čas a Rudá věž smrti je ve všední dny uzavřena, a tak jsme se už na dobro přesunuli do Jáchymova. Kromě známých radioaktivních lázní město nechvalně proslulo především v 50. letech 20. století, kdy zde pracovali desetitisíce politických vězňů v uranových dolech. Po táborech smrti tu nezbylo mnoho památek, nicméně zde byla vytvořena naučná stezka Jáchymovské peklo s úsekem nazvaným Mauthausenské schody, po kterých vězni chodili z lágru do dolu Svornost. Noc jsme strávili v blízkém penzionu U Štoly, který vlastní příjemný majitel. Ve městě je čerstvě opravené náměstí a za zmínku stojí i muzeum Královská mincovna.

S Blatnou do Blatné a na proslavený zámek Jezeří

Poslední den jsme chtěli využít naplno. Přece jen je to z Brna dálka a člověk se sem zas tak často nedostane. Využili jsme tedy příležitosti, že jsme poblíž malé obce Horní Blatná. Kromě fotky s cedulí jsme se nakonec vypravili i na rozhlednu Blatenský vrch. Rozhledna sice není vysoká, ale vstupné 10 Kč bylo symbolické a výhled byl ucházející. Po cestě jsme měli možnost posedět na obří Vavřincově lavičce a nakouknout do přírodní památky Vlčí jámy. V obci jsme si vychutnali poměrně dobrý oběd a vyrazili na naši poslední zastávku na zámek Jezeří. Zámek proslul v poslední době především díky českým seriálům Svět pod hlavou nebo Pustina. Okolí zámku připomíná měsíční krajinu, protože se zde ve velké míře těží. Zámek se totiž nachází v blízkosti Mostu a Chomutova. Jezeří přečkalo těžké časy, kdy mělo ustoupit těžbě a ničili ho vandalové. Momentálně ale probíhá postupná rekonstrukce a dá se podívat i dovnitř. Velký zážitek se nabízí ještě o kousek výš nad zámkem, odkud je výhled na onu měsíční krajinu a všudypřítomné bagry. Snad se těžba jednou zastaví a krajina se dá znovu do pořádku.