Brnem na kole 2025

Čtení na: 8 min.

Před lety jsem napsal článek Kam na kole kolem Brna, který patří k těm nečtenějším na tomto blogu. Rozhodl jsem se tedy, že napíšu jeho pokračování, tentokrát zaměřené na cyklostezky přímo ve městě a jeho blízkém okolí. V posledních letech došlo k výraznému zlepšení cyklistické infrastruktury, přesto stále existují místa, kde cyklostezky chybí úplně a nebo jsou z různých důvodů téměř nepoužitelné.

Okolo Svratky od přehrady k Olympii

Zřejmě nejpoužívanější brněnská cyklostezka, vedoucí podél řeky Svratky téměř přes celé Brno, se letos dočkala vylepšení v podobě nových úseků tzv. brněnské náplavky. Pojďme ale od začátku, tedy od Brněnské přehrady, kolem které se dá pokračovat i na opačnou stranu směrem k hradu Veveří, nicméně trasa vede po silnici a provoz zde, zejména v létě, bývá poměrně hustý. Směrem do města je potřeba překonat křižovatku se silnicí 384, nově řízenou semafory, pak již cesta pokračuje po méně frekventovaných ulicích Bystrce až k Letenské lávce. Na druhém břehu řeky pak trasa vede několik kilometrů paralelně s hlavní silnicí po bezpečné cyklostezce.

Za zastávkou MHD Svratecká je možné pokračovat rovně, lepší však je odbočit vpravo a stále se držet řeky. Tahle trasa je kratší, má však jednu nevýhodu. Je potřeba překonat další poměrně frekventovanou silnici, naštěstí zde řidiči občas cyklisty pustí. Pokračuje se kolem zahrádkářské kolonie až ke Kamenomlýnskému mostu, kde oficiální trasa velí tento most přejet. Lepší variantou je ale zůstat na levém břehu Svratky a jet po nově otevřené stezce v těsné blízkosti nedávno zprovozněného úseků velkého městského okruhu. Posledních pár desítek metrů však cyklostezka končí, zbývá podjet pod Pisáreckou ulicí, přejet přes most řeku a napojit se zpět na oficiální trasu. Okolo Anthroposu pokračuje široká cesta až ke koupališti Riviéra, kde se nabízejí hned dvě možnosti, kudy se vydat dál.

Oficiální cestou přes kopec

Původní trasa vede kolem lanového parku, kde se zvedá asi o 50 metrů nad úroveň řeky, což může být pro někoho nepříjemné. Na druhou stranu vás pak čeká sjezd, ve kterém se dá odpočinout, ale na konci je třeba dávat pozor na auta z Kamenné kolonie. Výhodou této trasy je fakt, že většinou vede lesem, takže je krytá před slunečními paprsky. Před křížením s Vídeňskou ulicí se trasa opět stáčí k řece, kde se trasa napojuje na novou náplavku.

Nově přes náplavku

Od roku 2025 je k dispozici tzv. brněnská náplavka. U koupaliště Riviéra je nutné přejet na druhou stranu řeky. Pozor, lávka je docela úzká a frekventovaná, takže je lepší sesednout z kola. Od Riviéry vede kolem řeky pouze chodník pro pěší, cyklisté by měli využít cyklostezku podél Bauerovy ulice. V době psaní článku (srpen 2025) ještě není oficiálně otevřená, přesto se dá projet, ale jedná se skutečně spíš o staveniště. Po pár set metrech se trasa vrací k řece, kde pak doplňuje stávající pěší chodník. Lávka na Táborské nábřeží je stále nedokončená, ale příští rok by měla umožnit přejet na druhou stranu řeky. Zdá se ale, že na lávku se nebude dát najet z úrovně řeky, takže nezbývá než doufat, že okolo rekonstruovaného nábřeží se nezapomene na potřebnou infrastrukturu.

Pokračování na jih

Zde se obě alternativy spojují a možné pokračovat po obou stranách řeky, avšak některé podjezdy pro kola mohou být pouze v jednom směru. Nicméně se dá vyhnout křižovatkám, takže v tomto úseku může být jízda plynulá bez nutnosti čekat na semaforech či přechodech. Zároveň je okolí pěkně upravené, bohužel ne vše je zatím dokončené a například nová kavárna na Rullerově nábřeží bude otevřena až v roce 2026. První překážkou v podobě silnice je až v Komárově ulice Kšírova, pokračovat lze stále po obou březích řeky, což pomáhá rozmělnit jinak docela hustý provoz.

V Komárově se nachází první rozumná propojka na cyklostezku kolem řeky Svitavy, my však pokračujeme dál okolo Svratky na jih. Cestiček je zde hned několik, takže většinou ani nevadí zvýšený provoz pěších i bruslařů. Za podjezdem pod Hněvkovského ulicí se ale trasa zužuje pouze do jedné stezky, kde může být zejména za hezkého počasí opravdu rušno. Trasa pak podjíždí dálnici D1 a uvidíme, zda plánovaná úprava dálniční křižovatky nebude mít vliv i na tento úsek.

Za nákupním centrem Avion Shopping Park trasa pokračuje po pravém břehu řeky a vede již mimo městskou zástavbu. Okolo celé trasy je spousta příležitostí k občerstvení a v tomto úseku jsou to například podniky „U trabanta“ nebo „U splavu“, čímž se dostáváme k soutoku obou řek protékajících Brnem. V okolí nákupního centra Olympia je opět síť stezek hustší, stejně tak jako obvyklý provoz je mnohem větší. Můj popis stezky kolem řeky Svratky zde končí, ale cesta pokračuje dál na jih a je možné je třeba i do Vídně či Bratislavy.


Cyklostezka kolem Svitavy

My se však u soutoku otáčíme a vracíme se proti proudu řeky Svitavy. Prvních pár kilometrů se pohybujeme mimo městskou zástavbu, podjíždíme opět dálnici D1 a blížíme se k první překážce, kterou je křížení s frekventovanou silnicí. Zde je někdy opravdu obtížné dostat se na druhou stranu. Pokud se to povede, cesta ještě chvíli pokračuje po kvalitním asfaltu, pak se však povrch mění na hrubý štěrk a kameny, takže tento úsek nedoporučuji silničním cyklistům.

S překonáním ulice Černovické pomůže semafor, pak je povrch cesty opět několik kilometrů docela kvalitní a potěší zejména nedávno vybudovaný podjezd po Hladíkovou ulicí, který značně zjednodušuje překonání této dopravní tepny. Bohužel stále je před námi křižovatka s ulicí Křenovou, na které se opravdu stává jen sporadicky, že by cyklistu někdo pustil, a tak si zde většinou chvilku počkáme. Dobrou zprávou je, že se snad někdy v budoucnu dočkáme podjezdu i zde. Momentálně se hovoří o roce 2027.

Následující úsek je hodně různorodý. Nejprve je potřeba přejet koleje bývalé železniční vlečky, poté následuje trocha kličkování okolo hypermarketu Albert a při troše štěstí se podaří vrátit se zpět k řece na dedikovanou cyklostezku. Přes ulici Zábrdovickou se obvykle přejíždí dobře, protože je zde oficiální přejezd pro cyklisty, takže až překvapivě často mě zde auta pouštějí. Dále pokračuje trasa stále těsně kolem řeky, kde po pravé straně probíhá výstavba Nové Zbrojovky a na levém břehu se rovněž staví rezidentní budovy, takže do budoucna se tato lokalita určitě promění.

Po překročení dalšího mostu přes Svitavu vede trase na méně frekventované ulici Dolnopolní. Zpět na druhou stranu řeky se dá dostat přes nově postavenou lávku, odkud vede případně cyklostezka přes Tomkovo náměstí na Lesnou. Naše trasa však pokračuje stále rovně podél řeky až ke křižovatce u Maloměřického mostu. Zde je to pro cyklisty trochu složitější, měli by objet tramvajovou smyčku a pak se vrátit zpět k řece, mnozí však volí zkratku po chodníku, který je však docela úzký a chodci nejsou úplně nadšení.

Trasování stezky ulicemi Maloměřic je celkem komplikované, most na Olší ulici je hodně úzký, podobně jako následující úsek ulice Břehové. Proto mnozí cyklisté volí rychlejší průjezd Selskou ulicí. Zde však upozorním na „zákeřné“ tramvajové koleje, zejména u zastávky Proškovo náměstí, kde se často setkávají cyklisté s asfaltem. Tady je také případná odbočka na stezku 5260, která vede směrem na Hády. My však pokračujeme Obřanskou ulicí až na konečnou tramvaje, kde se opět napojíme na značenou trasu, která dále pokračuje po pravém břehu Svitavy do Bílovic a dále pak do Adamova nebo třeba Blanska.


A co další trasy v Brně?

Dle mého názoru tvoří výše popsané cyklostezky jakousi páteř celé brněnské cyklo-infrastruktury a dá se říct, že umožňují celkem plynulý pohyb po městě. Bohužel jiné trasy v rámci Brna jsou spíše kratší, nenavazující na sebe a nebo se jedná jen o piktogramy na silnici, které z ničeho nic končí. Tento stav je pochopitelný v místech, kde není dostatek prostoru nebo doposud neproběhla nějaká zásadnější rekonstrukce. Škoda je, že i některé ulice, které prošly kompletní opravou, cyklopruh nemají.

Za příklad nevyužitého potenciálu uvádím třeba oblast Černovické terasy. Tam sice cyklostezky jsou, ale neustále je křižují výjezdy od jednotlivých firem a jedná se o několik na sebe nenavazujících úseků. Ano, je to lepší než nic, ale vzhledem k tomu, že veškerá místní infrastruktura je nová, dovedu si představit mnohem lepší řešení. Jsem zvědavý, jak se poperou projektanti s úpravou prostoru před budoucím hlavním nádražím, zda využijí příležitost udělat něco, co bude dávat smysl, a nebo splní normy a pak se někdo pochválí, že sice přidal x kilometrů cyklostezek, které však reálně nic nevyřeší.

Samotnou kapitolou pohybu na kole Brnem je centrum města jako takové. Zde je často kolo povoleno i v rámci pěších zón, ale každá dopravní značka to řeší jinak, takže ne vždy je to na první pohled zřejmé a osobně se raději centru na kole vyhýbám. Podobně existuje spousta chodníků, na kterých je vyloženě zákaz vjezdu motorových vozidel, čímž se cyklistům vjezd umožňuje, nicméně ne vždy je to přijímáno s pochopením. Na závěr přikládám odkaz na stránku Brno na kole, na které naleznete i kompletní cyklomapu, na které však nejnovější úseky zatím chybí.

Napsat komentář